Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Hendriek Bartelds - WaarBenJij.nu Panama - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Hendriek Bartelds - WaarBenJij.nu

Panama

Door: Hendriek

Blijf op de hoogte en volg Hendriek

16 Mei 2006 | Panama, Bocas del Toro

Ben meteen maar weer achter mijn computertje gekropen om verhaal te doen over mijn trippie naar Panama. Er zitten heeel veel fotos bij... (ook van mn nieuwe horloge :))

Het begon allemaal lekker aangezien het een trend is bij ons om bussen te missen. Dit was tot nu toe de 3e keer dat we een bus hadden gemist. Gelukkig zijn er altijd nog wel andere bussen die je kunt nemen (meestal met een omweg, dus incl. vertraging). We gingen eerst naar Limon en vanuit daar naar sixaola waar de grens tussen Panama en Costa Rica zit. Wat ook nog een leuke bijkomstigheid was, was dat de hengsels van m´n tas knapte (alex en ronald, jullie tas is niet meer.. :-( ), ik dus een nieuwe kopen (incl. ander leuk fototasje). Naja, later zaten we heeerlijk bovenin een dubbeldekker met supergoed uitzicht, geen straf dus... Verder verliep de reis helemaal goed, zo goed dat we om 17.15 bij de grens kwamen, terwijl die om 17.00 gesloten was. Nog geprobeerd te slijmen, maar t mocht niet baten, dus maar in sixaola gebleven voor de nacht. Lekker in een luxe restaurant (foto) uit eten geweest.

Volgende ochtend snel naar Panama toe, stempels halen voor in het paspoort en daarna naar bocas del toro om psies te zijn. T zijn allemaal eilandjes, daarom gingen we met de boot. Esther ging varen haha... Op het grootste eiland hebben we een hostel gezocht en verder gezocht naar leuke dingen om te doen. De supermarkt is altijd t meest bezochte plekje, daar komen we ongeveer elk uur...
Bij aankomst in elke toeristische plaats komt er meteen een hulpje aan die alles voor je regelt voor een paar dollar, dus veel moeite om iets te vinden kost het niet. Bij aankomst op t eilandje zocht ik natuurlijk naar de rode duikvlag, en jaaaa, dankzij hulpje gevonden! Meteen een duik geboekt voor de volgende dag. Esther en Lars gingen wat anders doen.

We waren vroeg naar Panama gegaan dus we hadden nog de hele middag. Smiddags dus lekker naar t strand geweest, waar we bij t snorkelen (esthers roze duikbril delen) al een rog zagen. Savonds stond er iets heeeeeeeeeeeeel bijzonders op t programma.

We gingen om 8 uur savonds weg om naar t strand te gaan. Daar gingen we schildpadden checken die eieren gingen leggen. We hadden geluk, want het was volle maan en er was dus veel licht. Onze gids, wat achteraf slechts een taxichauffeur was, vertelde dat we fotos mochten maken, dus dat kwam goed uit. Na een kwartier zagen we t eerste schildpadje (ong. 1 meter 50) al op t strand komen. Vrouw Schildpad vond de plek niet goed en ging er dus weer van tussen. Later kwam ze terug om al zuchtend en supertraag een gat te graven en haar eitjes te lozen... Het duurde ongeveer 2,5 uur. Schillie stond helemaal in de spotlights, toen de mensen van het reservaat er aan kwamen en riepen dat er geen fotos gemaakt mochten worden omdat dat de beestjes bang maakt. Heb dus flink meegewerkt aan t uitroeien van deze beschermde diersoort. Naja, maar even verhaal gedaan bij de taxichaffeur, toen kwam de spreekwoordelijke aap dus uit de mouw. Maarrrr.. hoe slecht het ook is, ik heb wel beeldmateriaal.. Kijk maar s hoe gaaf het er uit ziet. Later zagen we er nog een, die ongeveer evengroot was. De mensen van het reservaat graven de eitjes op, om ze later in een beschermde ¨zandbak¨ te leggen, zodat de eitjes beter beschermd zijn.

De dag erna stond m´n duiktourtje gepland. 1 divesite had heel veel grote rotsformaties met koraal, er zou grote vis moeten zitten. Niet gezien, maar t was echt heel indrukwekkend! Tussen de duiken in gingen we even picknicken op een onbewoond eilandje waar de bounty reclame zelfs niet tegenop kan. Daarna op naar de volgende duik. Ik zag echt door het koraal het koraal niet meer, zoooo veel, veel visjes en zelfs 2 roggen gezien. Echt heel mooi! Savonds lekker gegeten in een leuk restaurant, met een leuk uitzicht op t water...Later was ik op bed gecrashed omdat ik moe was.

De laatste dag lekker uitgeslapen en naar het zelfde strandje geweest als de 1e dag. Heel mooi strandje. Er waren bijna geen mensen en om er te komen moest je 20 minuten (stampvoetend ;-) ) door de ¨jungle¨ lopen. Erg mooi ook. S avonds nog wat cocktailtjes gedronken en snachts nog even genoten van de kabeltv op de hotelkamer (scary movie was erop). Vandaag weer vroeg eruit en na een goed verlopen reis (deze keer wel) weer terug in San Jose.

Morgen ben ik nog een dagje vrij.. Eerst relaxen en bijkomen van het weekend en daarna wat ¨sales¨ doen voor m´n superleuke stagebedrijf. Oftewel, langs restaurants met het tijdschrift. Heel fijn, voel me net zo´n straatkrant verkoper. Heb de 2 dagen van vorige week niet veel uitgevoerd. Ze had ook geen tijd voor me, dus het was msn, mail en niksen... Ook leuk.. Hopen dat t volgende week wat beter wordt...

CIAO!!!
X Hendriekje

• 16 Mei 2006 - 07:12

Marianne:

heyy driekkie!
    Heb je het nog een beetje naar je zin???;)Geloof je gelijk als je jaaaahhh zegt..ziet er allemaal vet chill uit..loop je nog wel stage?Wantuuuhh je doet alleen maar leuke dingen!Vooral zo doorgaan toppertje!

(K)

• 16 Mei 2006 - 07:14

Katti:

Wat een cool verhaal weer en wat een súpercoole foto's!!! Mooi gevaar voor het ecologisch evenwicht zijn jullie met jullie flitsoffensief!! Maar het heeft inderdaad wel mooie plaatjes opgeleverd!! ;)

Lekker dat je nog een daggie vrij bent!! Ben jaloers!! Ik zit gewoon weer achter mn bureautje hier op wark...

Veel plezier en ik ga je gauw bellen!!

Dikke knuf!!

• 16 Mei 2006 - 07:14

Tjitske:

wauw hendriek! Wat supermooi!! Wat een dingen beleef je man! Mooie pics, ook je voetjes zijn erg lief. Je kunt er zo een ansichtkaart van maken ;). Dikke kus

• 16 Mei 2006 - 08:06

Arja:

Hee driekie, wat een superverhaal en wat is t daar mooooooi!! Echt super!! Je moet maar lekker vaak zulke uitstapjes doen want das weer es wat anders dan de hoornse plas! Ik ben lekker frans aan het leren, ook leuk.. Doeg xxx ar

• 16 Mei 2006 - 08:23

Janneke:

Wauw!! Wat mooi allemaal! Geen onderwatercamera? wil wel wat rogjes zien! Maar de rest is ook heel mooi, hebt het weer leuk gehad zo te zien! Hier gaat het z'n gangetje, weer is minder, druk met school en heb weer eens een gediggie voorgedragen in bitterzoet, was leuk! Nou toek *SMAK* en tot gauw!! :D

• 16 Mei 2006 - 10:58

Jaap:

schoten die schildpadden niet in de stress? Lijkt me heel bijzonder om mee te maken, zoiets... En al die eilanden: ik ben heel jaloers.

Ik ben intussen aan het aftellen, ik bel je binnenkort!

• 16 Mei 2006 - 12:10

Rens:

weer goed vermaakt dit weekend? leuk verhaaltje! ik kan de foto's niet openen, dus kijk snel weer even op je site. moet zeggen dat je het keurig bijhoudt, misschien omdat je niet veel te doen hebt als 'krantenverkoopster'??
    liefs Rens

• 16 Mei 2006 - 12:24

Hilde:

Hi driekus,

Wat een leuke foto's, Aoife vind je Moiii foto net iets mooier dan je thah.. foto. She is even more prettier on this one! (haar woorden). Ben blij dat je heel wat te zien krijgt, zulke mooie plekjes hebben wij niet. We hebben wel veel water op dit moment en kunt bijna duiken in onze tuin. Kun je onder water foto's maken van Bailey en de worms....

Driek, enjoy....Hilde xxxxx

• 16 Mei 2006 - 15:18

Geet:

mooie foto's! echt een paradijsje:) succes met stage deze weeek!! liefs, geet

• 16 Mei 2006 - 16:08

Alex:

Zoo dat ziet er weer perfect uit driek! Je kunt je stage beter opzeggen en als fotografe gaan rondtrekken en leuke kiekjes maken. Tof horloge ook, kreeg je toevallig ook korting omdat je "a good friend" van de verkoper bent??

Nou hendriek, niet te hard werken want dat is slecht voor je gezondheid met dat warme weer.

Hey veel plezier en blijven updaten he;)!

Dikke x Alex

• 16 Mei 2006 - 16:15

Yvon:

Dusss... op een Pringlesdieeet, werkt zoiets nou? :p
    vergeet steeds dat je op stage bent, maar jij ook geloof ik haha...

dikke kus

• 16 Mei 2006 - 17:01

Mam:

ik lees dat je weer een prachtig weekend hebt gehad,ik geloof dat je beter een stage verslag van de weekends kunt maken daar krijg je vast een hoog cijfer op. Kun je geen reisjournalist worden? groetjes en kussiesxxxxx

• 16 Mei 2006 - 17:55

Ruben:

He Driekstra,

Wat koel dat je Scary Movie hebt gezien!! Jij maakt wat mee daar :-) Leuke foto´s weer, zijn een uitstervend diersoort waard hoor!!! Viel Spass wieder!!!

• 16 Mei 2006 - 19:10

Klazien:

Hey Driek!!

Weer lekker avontuur! Goed bezig jij!!!Ben jaloers....

Dikke kus

• 16 Mei 2006 - 20:41

Gerdy:

Hahahahha, wat een geniaal verhaal van de schildpadden. En wat een supertof horloge! (denk aan de jarigen onder ons ;) ) Superleuk verhaal om te lezen, nu ga ik weer met een grijns slapen.. Ik heb je mailbox maar even volgeplempt met heel wat minder boeiende verhalen dan die van jou! Kus kus

• 16 Mei 2006 - 22:40

Lorraine:

ze zoeken nog mensen om de riepe te verkopen...misschien een ideetje?ik heb een gesprek met de not so big boss gehad, en met een beetje mazzel val ik nog uit dat vliegtuig ook..houdt wel elf weken crackers met jam in, maar dan weet ik in ieder geval zeker dat die bikini als gegoten zit.ben net naar de kermis geweest,uiteraard iets heel engs uitgeprobeerd en we kwamen tot de conclusie dat we voorlopig niet eens in een draaimolen durven, laat staan de draaibar bezoeken..zelfs mn plantjes missen je, ze hebben al na twee dagen het leven gegeven.
    uhmm tot snel!kus

• 18 Mei 2006 - 10:37

Annemiek:

Hey Hendriek,

Wat weer een verhalen meid...increíble zeg wat maak jij wat mee!!! Geweldige foto´s, onvoorstelbaar dat je zo dicht bij die schildpad kon komen! Nog veel gaan genieten meid...en succes met werken!!!

Grout´n Annemiek

• 18 Mei 2006 - 20:34

Lorre:

whahaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa whhhoooooohooooooooooooooooooooooooo!!!!!

• 20 Mei 2006 - 14:00

Marloes:

Hei illegaaltje,
    Maar het zijn wel gave foto's geworden, wat een beest ook.
    En Panama, doe maar weer.
    Vind ook vooral de gezicht+zandfoto een complimentje waard.
    Wel eens aan modellenwerk gedacht?;-)
    Oh en een erg tof horloge trouwens, daar kan je mee voor de dag komen op het draaibarretje te thuisbasis.
    Fijne week!
    Liefs Marloes

• 21 Mei 2006 - 11:18

Evelien:

Heey Kippie!
    Super gaaf joh al die foto's! Het is net een super vakantie. Veel plezier nog enzo! ;-)

Kussies

• 21 Mei 2006 - 13:24

Lotte:

He driekie!!

Mooi verhaal weer, nog mooiere foto´s! Wow die schildpad! Nog 1 dag dan ben ik weer terug in Nederland! Oostenrijk is ook lachen, alleen niet zoveel geluk gehad met t weer helaas, maar ja!! spreek je snel weer meisje!

• 21 Mei 2006 - 18:38

Sjoerdje:

Jeeeemig wat een paradijsje daar zeg!! Leuk verhaal weer! Succes komende week!!
    Dikke kus!

• 22 Mei 2006 - 14:58

Snallo Snendriek:

snoi! Snankje snoor sne snip, snijn snagebegeleider snas snonder sne snindruk! Hoe is het verder met je? dikke smok

• 22 Mei 2006 - 15:16

Hendriek:

Hee leute, stanks voor al die reacties!! Echt super!! Wou ff vertellen dat Lorraine haar ticket heeft geboekt, whoohoo!! Ze komt 22 augustus en dan vliegen we samen weer terug op 9 September! Dit heuglijke nieuws maakt me content!
    Kus hendriek

• 23 Mei 2006 - 11:45

Martine:

he driekus,
    Wat is het mooi daar!!!
    Hier is het op dit moment minder, regen de heeeeeele dag, jaloers alweer!
    Veel plezier daar!
    Dikke kus

• 23 Mei 2006 - 12:41

Lor:

kan je daar niet even een passage aan wijden, aan de planning die je tijdens de drukke stage uurtjes hebt gemaakt?landen, klimaat, cijfer gemiddelde man..(vooral t laatste is erg belangrijk;))veel plezier vandaag, kusss

• 24 Mei 2006 - 09:45

Marlis:

heeee meis!!wat leuk om alles te lezen! je hebt het echt vet leuk daar! ik moet je echt nodig updaten maar dat doe ik over de mail, weet je emailadres alleen niet maar die vraag wel aan lorraintje! hier verder alles prima! heb morgen een liftwedstrijd naar brussel met Fleks! lachen he!?? Nou tot laters! kusss!

• 24 Mei 2006 - 14:27

Tjitske:

He drup, alvast fijn weekend! Ik ga nu naar huis en dan heb ik 4 dagen freeeeeeee! WIEHOE. Heb je alweer plannen voor het weekend, of bezoek je maar weer eens een homobar? Wat het ook mag zijn, have fun! kus

• 28 Mei 2006 - 10:01

Lor:

waar blijft die update nou?zit met spanning te wachten hoor..xx

• 28 Mei 2006 - 10:28

Arja:

Hee driek, hoest in je nieuwe huis? Wel even wennen zeker zoner bubbelbad enzo? En leuk weekend gehad? Ikke wel en ga zo nog lekker de rest van de dag bank hangen, heerlijk! Doeg!! liefs ar

• 29 Mei 2006 - 15:04

:D:

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D